Categorieën
Blogs

Mijn maatje

Honderdtachtig keer per minuut laat zij weten dat ze er is.
Een half uur lang laat ik haar bepalen wanneer mijn voet de grond raakt.

Op deze manier hardlopen klinkt niet als een fijne, ontspannen bezigheid. Toch is het dat wel en met mijn minimetronoom in de hand loop ik op deze manier mijn (bijna) dagelijkse rondje. Een apparaatje van enkele centimeters groot als trouwe maat.

Komt het je bekend voor dat een voornemen gemakkelijk  gemaakt is, maar moeilijk uit te voeren?
Dan heb je misschien behoefte aan een maatje.

Positieve Gezondheid
In het gedachtegoed van Positieve Gezondheid wordt het inzetten van een maatje gestimuleerd. Als je iets wilt veranderen of als je een aspect van je leven meer aandacht wilt geven, is de steun van een maatje heel helpend. De kans van slagen blijkt beduidend groter te zijn als je ondersteuning krijgt door aanmoediging, herinnering en vragen die gesteld worden.

In beweging blijven
Terug naar mijn tikkende maatje…
Ik blijf in beweging. Ook als het even lastig wordt, houd ik vast aan mijn voornemen. Ik heb voor mezelf een ritme bepaald, waarvan ik weet dat het gezond voor me is.
Bij 180 stappen per minuut:
– maak ik kleine passen
– ben ik minder snel moe
– en daardoor is de kans op blessures kleiner 

De uitdagingen die ik onderweg tegenkom zijn interessant.
Loop maar eens mee…

Bergopwaarts
Bergop is vermoeiend en het is verleidelijk om te stoppen. Het is mijn maatje die me omhoog helpt. Niet door me te duwen, maar door me te laten merken dat ik er ook kom door tijdelijk de stapjes nog kleiner te maken en er gewoon wat langer over te doen. Uiteindelijk kom ik boven en weer op het platte vlak, pas ik langzaam maar zeker mijn oorspronkelijke stapgrootte aan.

Als het goed gaat
Bergaf. Hier bedoel ik niet het figuurlijke bergafwaarts gaan, maar juist dat het me gemakkelijk afgaat. Het gaat me voor de wind.
Ook hier kom ik een uitdaging tegen. Durf ik wel? Kan ik me laten gaan op de vaart die ik nu heb? Of rem ik af? Houd ik mezelf tegen omdat ik niet gewend ben aan deze voorspoed?
De ondersteuning van honderdtachtig tikken per minuut helpen mij, ook nu, zonder kleerscheuren en met grotere stappen naar beneden te komen. Het geeft me vleugels!

Voor jezelf?
Helemaal interessant wordt het als ik tegenliggers zie of in bebouwd gebied ga lopen. Om wandelaars niet het idee te geven dat ze een hardlopende tijdbom naderen, zet ik weleens het volume van de metronoom uit.
Blijkbaar hebben omstanders en omgeving invloed op het ritme van de voortgang… Als ik na enige tijd de tikken weer hoorbaar maak, loop ik mezelf alweer voorbij. Mijn tempo is hoger dan dat van mijn maatje.
Weer is het mijn maatje die me wijst op mijn eigen wijsheid. Harder lopen voor een ander? Voor iets anders? Het brengt me uit balans en maakt me gevoeliger voor blessures.
Dank je maatje.


Maatje zijn en maatje hebben
Zie je al een beetje voor je, hoe een maatje, van vlees en bloed, jou kan helpen bij een veranderwens?
En hoe je zèlf een maatje kunt zijn voor een ander?
De ingrediënten voor een mooi maatjes-schap zijn:
– de ander aan het woord laten
– oprechte belangstelling tonen
– contact houden
– complimenten geven
– motiverende vragen stellen (hoe komt het dat het lukte? Waar ben je trots op als je denkt aan wat
   je doet om je doel te bereiken?

Met aandacht Positief Gezond
In het programma Met aandacht Positief Gezond werken we ook met maatjes. We noemen het dan klankbord omdat we door middel van reflectie-opdrachten, nog meer de luisterende kant benadrukken.
Over de functie van het klankbord en hoe we het Spinnenweb uit de Positieve Gezondheid gebruiken in dit programma, vertel ik de volgende keer.

Annemieke van Duinhoven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *